Zanim złożysz swój wniosek o wpis do CEIDG powinieneś założyć sobie profil w systemie ePUAP, oraz Profil Zaufany. Oczywiście nie musisz tego robić i wpis do CEIDG załatwić w urzędzie gminy, ale … po co? Wygodniej i bezpieczniej jest to zrobić znad swojego biurka.
Jeśli miałeś – tak, nie bójmy się tego słowa – szczęście żyć w latach przed 1989 rokiem, to pewnie pamiętasz długie kolejki po kawę, kiełbasę, czy papier toaletowy. Obecnie takie kolejki są już rzadkością, ale zdarzają się w urzędach, na poczcie i latem w punkcie poboru opłat na A2.
I zawsze są irytujące…
ePUAP i Profil Zaufany w kancelarii prawnej
ePUAP
Jednak naszym zdaniem w XXI wieku zdecydowanie nie ma sensu tracić czasu na stanie w ogonkach. Dlatego warto założyć sobie rodzaj urzędowego konta (ePUAP) za pomocą którego sprawnie, bezpiecznie, bezpłatnie i w dowolnym momencie załatwisz wiele najważniejszych spraw administracyjnych, w tym zarejestrujesz swoją kancelarię, przez internet.
Jest to niezwykle wygodne rozwiązanie. I od tego kroku proponujemy Ci rozpocząć rejestrację Twojej kancelarii.
Założenie konta na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (czyli w ePUAP) jest banalnie proste i zajmie Ci minutę na stronie: epuap.gov.pl
Profil Zaufany
Kolejny krok w opanowaniu urzędowej cyfryzacji to tzw. Profil Zaufany. Na stronach rządowych napisano, że jest to:
potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. (…) Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.
Uwaga: Profil Zaufany, umożliwia złożenie tzw. podpisu zaufanego, którym elektronicznie potwierdzisz (uwierzytelnisz) dokumenty, składane do różnych urzędów przez ePUAP (i nie tylko, bo np. także w systemie S24, PUE ZUS czy CEIDG).
Podpis zaufany jest czymś na kształt kwalifikowanego podpisu elektronicznego, chociaż oczywiście nim nie jest.
Jak założyć Profil Zaufany w kancelarii prawnej?
Profil Zaufany założysz w dwojaki sposób:
✅ Przez internet, korzystając ze swojego konta bankowego, jeśli Twój bank (który Twoją tożsamość przecież już wcześniej potwierdził) taką usługę udostępnia.
✅ Albo za pośrednictwem tzw. punktu potwierdzającego w stosownym urzędzie administracji publicznej (np. ZUS, urząd skarbowy, urząd gminy, itp.).
W drugiej sytuacji wniosek o założenie Profilu Zaufanego wysyłasz przez internet, kiedy rejestrujesz w nim konto, natomiast swoje dane potwierdzasz osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym.
Pracownik punktu potwierdzającego poprosi cię o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony przez ciebie wniosek i poprosi o jego podpisanie. Na wizytę we wspomnianym punkcie masz 14 dni od chwili złożenia wniosku przez internet.
Którą z opcji założenia Profilu Zaufanego wybrać?
Założenie Profilu Zaufanego za pomocą banku jest zdecydowanie prostsze. Jednak tkwi w tym pewien istotny szkopuł.
Otóż w trakcie operacji zakładania Profilu banki niejako zmuszają do założenia dodatkowego profilu w usłudze MojeID. Ta usługa zaś jest komercyjnym projektem instytucji bankowych w ramach Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A., która to nasze dane osobowe przetwarza łącznie z partnerami, czyli firmami ubezpieczeniowymi, telekomami, placówkami medycznymi itd.
Jeśli nie masz nic przeciw temu, aby Twoje dane osobowe (łącznie z numerem PESEL) były mnożone na serwerach nie wiadomo gdzie i dla kogo, wybierz założenie Profilu Zaufanego za pomocą swojego banku.
Ponadto, podpisywanie dokumentów jest potem bardziej utrudnione i wymaga dodatkowego logowania do usługi MojeID.
Jeśli natomiast nie korzystasz z pośrednictwa banku, wówczas Twoje dane osobowe przetwarzane są przez Centralny Ośrodek Informatyki podległy Ministrowi Cyfryzacji. W tym przypadku także podpisywanie dokumentów podpisem zaufanym jest znacznie prostsze.
***
Metoda kasowa na fakturach dla sądów i prokuratury
Jeśli świadczysz pomoc prawną z urzędu, wystawiasz faktury dla sądu lub prokuratury za pomoc prawną. Warto więc wiedzieć, jak prawidłowo wystawić taką fakturę.
Z tego artykułu dowiesz się dokładnie, jak prawidłowo wystawić fakturę dla sądu czy dla prokuratora z tytułu pomocy prawnej. Zacznijmy od początku… [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }